torsdag, december 11, 2008

Krans och nougat


Hej på er! Mina inlägg kommer samtidigt som snön faller har jag märkt... Det snöar idag, ute är det ljust och vackert och en liten gnutta extra energi landar i mig. Skönt :)

Nu ska ni få se lite av mitt julstökande i alla fall...
Jag har gjort marknadsnougat! Det var första gången jag gav mig på det, och det visade sig vara oväntat enkelt. Det blev också oväntat mycket, och oväntat gott! Och har dessutom gått åt alldeles väldigt oväntat fort :)

Marknadsnougat
Koka ihop några minuter:
100-125 gr smör
5,75 dl strösocker
1,75 dl vatten

Blanda/sikta ihop:
6,5 dl vetemjöl
4 dl florsocker
1-2 dl kakao (jag tog 1,5)

Blanda ihopsiktet med ihopkoket, rör om ordentligt. Häll/bred ut på bakplåtspapper på en mindre plåt med höga kanter. När det är halvhårt (går ganska fort) skär i lagom bitar.
Lägg i burk och förvara svalt.





Sen har jag gjort min första egna krans också! Jag blev väldigt nöjd, tycker den blev fin på ytterdörren. Det är en halmstomme som jag klätt med mossa, bladrankor från vintergröna och lite pynt.


Ha en fin kväll!

3 kommentarer:

Marina sa...

Söt krans! Tänk att en krans kan se ut på SÅ många olika sätt.

Synnøve. sa...

Hej på dig där vid skogskanten.
Sitter här vid min sjö och mår bra. Fast datorn är på sjukhus och jag skriver på gamla Rullan som inte är så snabb längre.
Din krans var så fin.
Är det svårt att göra dem?

Marknadsnougat är så gott. Man skulle kanse prova att göra det där.
Nu ska jag strax peta i mig lite mat.
Så jag får önska dig en fin kväll nu.
Kramen Synne.

Mamma C sa...

Mumsigt värre, tar med mig receptet för det måste provas. Kransen var jättesöt.
Kram Mamma C