fredag, december 12, 2008

Snön faller ner ...tidilepom :)


Nu har vi ett vackert vinterlandskap härutanför. Vitt, vitt, vitt... Underbart vackert! Snart ska vi ut och åka pulka och rulla snögubbar!

Jag har nyss sett ett inslag på "Efter tio" på Tv4, som berörde mig starkt... En intervju med Daniel Tammert som har Aspergers syndrom och Savants syndrom. Han har skrivit boken "Född en blå dag" om sin uppväxt och sitt liv nu. Den boken står på min önskelista!

För mig som mamma till ett barn med syndrom så känns det väldigt glädjade, starkt och hoppfullt att vi lever i en tid där medvetenhet, tolerans och positiv nyfikenhet verkar öka.
Jag hoppas SÅ att det verkligen är så! Att alla människor ska ha rätt att finnas, synas och ses på med rättvisa, fördomsfria ögon.


Ämnesbyte!
Jag har bakat underbara saffransskorpor samt gjort smaskig wienernougat... Och idag ska jag baka lussebröd inför morgondagens luciafrukost.

Wienernougat:

250 g nougat
150 g mörk choklad
100 g flagad mandel

Rosta den flagade mandeln i en torr panna. (Inte för varm!) Smält nougaten i vattenbad, och låt sedan den finhackade chokladen smälta ned i nougaten. Blanda till sist ner den rostade mandeln. Häll upp i bakplåtspappersklädd form. Låt stelna och skär sedan i bitar. Förvara svalt.

Jag använde 70% Marabou Premiumchoklad, 100 g vanlig mörk och 50 g mörk med apelsinsmak, och det blev bra. Lagom storlek på formen är en vanlig ugnsform.

Jättelätt att göra och sött och gott till en kopp kaffe!


Trevlig helg!

7 kommentarer:

Marina sa...

Så gott det låter! Synd man inte tål nötter o mandel.
Det finns så många syndrom. KOmmer i kontakt med en del genom jobbet men jag lär mig om nya hela tiden tycker jag.
Vacker snöbild.

Synnøve. sa...

Hej på dig.
Har inte sett den, men min styvsons mor berättade att hon sett det.
styvsonen har AD/HD och aspergers så jag hade glatt kunna sett det. Men vi har inte den kanalen.

Tänk att sitta vid den uteplatsen i en tjock och go filt. I snön.
Med en kaffe och wienernougat.....

Ha en fin fredagskväll.
Kram synne.

Mamma C sa...

Det lät jätte smarrigt.
Kram mamma C

C De-sign sa...

Hej
Nu blev jag ju riktigt godissugen.... jag ska göra mitt julgodis nästa helg, och jag tror jag kommer prova detta...låter underbart gott!!! Önskar dig en riktigt härlig tredje advent! Kram fr C

C De-sign sa...

Tittar in för att önska dig EN RIKTIGT GOD JUL! Kram fr C

Synnøve. sa...

Hoho, vart har du tagit vägen?
Smet in bara för att önska dig en god fortsättning.
Julkram Synne.

Synnøve. sa...

Tjoho.
Ett gott nytt år vill jag önska dig.
Kram Synne.