tisdag, september 17, 2013

Förskolans vara eller icke vara



Det är inte lätt det här med förskolebiten. Min pojke gillar verkligen att gå på dagis. Leka med kompisar, ha tillgång till en liten lekplats ute osv. Men nu har kommunen ändrat spelreglerna, så nu i höst när jag är hemma med lillasyster, får han bara vara där 8-11. Det blir lite tjorvigt. 
Vi har förskola i grannbyn, och har därför valt att bara nyttja förskolan under tre dagar i veckan. Dessa dagar ska jag packa in och ur lillasyster, och åka 1 mil t o r,  två ggr under de här tre timmarna. Och T själv tycker att det är så tråkigt att inte få äta lunch på dagis, så han ser ingen direkt mening att ens åka dit. 

Nu är han inne på vecka nr två av att vara helt hemma med mig och sin syster. Jag har problem med en fot och kan inte köra bil, så då har det fått bli så. Och han är så mycket gladare, mer harmonisk, med jämnare humör. Jag kan inte låta bli att undra om det inte sliter på honom, lika mycket som på mig, med våra stressiga dagisdagar. Om han borde få tillbringa hela hösten hemma med oss istället. De leker så bra, han och hans lillasyster. Och vi går på små promenader med valpen, går ut i skogen, tar hand om kaninerna. Har det allra oftast rätt skönt, avslappnat och bra. 
Men jag vet inte. Han är ju fyra år, han kanske har behov av den sociala biten.
Jag känner mig splittrad. 


6 kommentarer:

Sandra sa...

Svårt! Men kanske han bara kan vara där någon gå g ibland? Typ en gång ena veckan, två dagar andra veckan, en dag tredje veckan, för den sociala bitens skull alltså?

Anna - På landet Mot skogen sa...

Sandra: Jo, det är lite i de banorna jag tänker nu... Vi får väl se vart det landar när jag är färdigfunderad.

Synnøve. sa...

Inte lätt det där. Klart det sliter på er. Att klä på, åka iväg, så hem, för att snart klä på och hämta.
Hoppas du finner någon lösning.
Kram Synnöve.

Erica AKA Tomtens Dotter sa...

Vad synd? Räknar de alltså timmar per dag? Inte timmar per vecka? För det vore ju enklare att vara där fem timmar tre dagar i veckan (eller två hela dagar) än att hålla på och dutta med tre timmar hit och dit. Det blir ju varken hackat eller malet av det :-(

Anna - På landet Mot skogen sa...

Synne: Ja det blir lite jobbigt! Just nu löser det sig självt när jag inte kan köra, men sen får vi väl se.

Erica: Ja de räknar timmar/dag. Förut kunde man ha som du skriver, men det är borttaget nu. Allt för att spara...

Anonym sa...

Det där är så svårt. Jag har haft hemma min snart 4-åring hela tiden och nu ska hon börja 3 dagar/vecka - för att jag är rädd att hon inte får tillräckligt med stimulans. Men hur man än gör så tvivlar man alltid på att man gör rätt...