måndag, juli 07, 2008

Regnet vräker ner...


Så vad gör man en måndagmorgon i juli, med gråtung himmel och ihärdigt regnande? Jo, man tar kaffekoppen och en bit mörk choklad, kryper upp i en fåtölj med en filt över knäna och en riktigt bra bok... och så sitter man där och njuter av kaffe, choklad, bokens värld, barnens lek i rummet intill och regnets smattrande mot huset... Låter rätt ok, eller hur :)?


Igår var vi på skogspromenad. Uppdraget var att hitta några små kantareller, som vi hört ryktats redan finns ute i skogarna. Inte en endaste liten kantarellknopp såg vi till, men vi kom i alla fall hem med en liten påse blåbär och en massa frisk luft i kroppen! Vädret gjorde att det kändes som en riktig höstpromenad, med grått ljus och små regnskurar. Marken doftade fukt och kåda och allt var lungt och stilla. Bortsett från min snart treåriga dotter som ihärdigt vrålade "Bäääär miiiig!" under en stor del av skogsturen...


Liten, liten ljuvligt blå fjäril satt och kikade på oss på både dit- och tillbakaväg...




Lite sommarkänsla, trots höstvädret...





Skogens egna fyrverkerier!




Sonens lycka var total när en liten grodunge gjorde sin entré i ett dike :)




Regntyngda tuvor, på stigar som bara djuren brukar vandra...




En orkidé stod plötsligt och blickade mot mig ifrån skogsbrynet. Så vacker! Finns det någon som känner igen den? Kan det vara Skogsnycklar tro?




Min man gav mig den finaste presenten jag fått på länge, ett smultronstrå! Alldeles underbart söta och goda var de :)


Ha en riktigt fin dag!


8 kommentarer:

Marina sa...

Härliga bilder! Det där med att krypa upp och läsa mm låter helmysigt om jag bara får byta ut kaffe mot te och mörk choklad mot ljus.

Synnøve. sa...

Låter som en mysig afton.
Det är mysigt när det smattrar mot fönster och tak. Har ätit massor av blåbär ute i skogen redan. Hoppas det blir massor iår.
Fjärilen var vacker, undrar vilken sort det är.
Den blomman du visar såg vi i skogen i söndags med. Ingen aning om namnet, men tror det är en orkide.
Kram vännen.
Synne.

Anonym sa...

Vad skönt att få njuta av en skogs tur.... Skogen ska man vara i mycket mer än vad man är. Det är så härligt att vara det. Precis som du skriver lukterna och alla färger....

Må gott!

//Cissi
Och när regnet öser ner så är en bra bok väldigt uppskattat!

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilka vackra sommarebilder, bären var helt fantstiskt fina, kul att du kikade in hos mej, en riktigt skön sommar önskar jag dig! Mari.

Trollmor sa...

Du vet sannerligen hur man bäst tar tillvara på en måndagsmorgon du ;-)
Fast det är nog hård konkurrens med skogspromenaden om jag tänker efter. Ni ser ut att ha haft det riktigt mysigt bland blommor och blader.
Spanade lite på blåbären häromdagen och hade blåbärspaj i tankarna. Mums, snart så!
Önskar dig en riktigt skön helg!
Skogskramar Trollmor

Sussie sa...

Hej tjejen, nu är jag tillbaks igen efter haveriet, sköööönt. Härligt för lillkillen att hitta en groda, kan tänka mig att han blev nöjd. Smultronen ser goda ut det var en fin present. Jag ser att du har förmågan att tackla regniga dagar på helt rätt sätt :) Låter verkligen helt ok att mysa mad choklad. Ha en fin kväll, kramar.

Sussie sa...

Award hos mig vännen :) kram

Elzie sa...

Fina bilder som alltid på din sida. Ser så gott ut med smultron. Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie