måndag, augusti 11, 2008

"Det är Dalom folk tal om!"


Ja, så stod det på ett vykort jag fick som 12-åring, av min bästis som var på semester i sin hemstad Falun (Hej Fanny, om du råkar läsa det här!). ...Och nu när jag äntligen varit i Dalarna så förstår jag ju varför! Så fantastiskt vackert! Underbar natur och mängder med vackra gamla hus.

Vi startade hemifrån på tisdagsförmiddagen och 37 mil senare var vi på plats i Orsa, med grillen i högsta hugg :) Första kvällen bjöd på en sval men vacker solnedgång i Orsasjön. Barnen och jag kavlade upp byxorna och gick i vattenbrynet (pappan höll sig i sanden) och njöt av att äntligen ha semester... en perfekt start på semesterveckan!

På onsdagen bar det av till Grönklitt och Björnparken! Det var minsann den längsta uppförsbacke jag gått i! Rakt upp för berget bar det av, och det här var dagen som värmeböljan började, så vi var ganska möra efter den strapatsen :) Vi såg inte så många djur som vi hoppats på, men brunbjörnar, lodjur och en tiger fick vi i alla fall se. Och en alldeles fantastisk utsikt!

Mamma Freja och hennes ungar:


Jag älskar tigrar! De utstrålar en alldeles särskild styrka tycker jag.
Just denna tiger lekte i vattnet med en pinne:



Här fick man stå på en stubbe och få en björnkram framför kameran... Min son tyckte dock det var så läskigt att han försvann ur bild snabbare än vad kameran hann fånga :)



Otrolig utsikt!



Första kvällens skymmning... blå berg och glittrade vatten... Kan det bli bättre?


Ha en fin kväll!

3 kommentarer:

Mamma C sa...

Ett vackert Dalarna du visar. Så många fina bilder.
Kram Mamma C

Synnøve. sa...

Godmorgon.
Är glad att ni fick en bra semester.
Härlig natur i dalarna och vackra bilder. Man drömmer sig bort måste jag säga.
Sverige är bra vackert ialla fall.
Stor kram till dig.
Synne.

Sussie sa...

Så vackra bilder. Vi har tänkt åka till björnparken och kika och det får nog bli så, det ser jättetrevligt ut. Håller med dig om att tigern utstrålar styrka, de är så vackra. Berg och vatten vad mer kan man begära.
Ha en fin dag, kramar