tisdag, augusti 12, 2008

Mums...



Igår gjorde jag årets första äppelpaj! En helt vanlig smulpaj med äpplen och kanel samt en god vaniljsås. Igår fuskade jag lite och gjorde inte egen sås, utan vispade bara upp "Kelda Wonderful Vanilla", som jag tycker är den godaste av färdigsåserna. Jättegott!


Idag kastade jag ihop en väldigt enkel och god pastagratäng av gårdagens spagetti. Tyvärr ser det inte så smaskigt ut på kortet, så ni får tro på mitt ord helt enkelt :)
Stek köttfärs och hackad rödlök tillsammans, häll över passerade tomater och låt koka ihop lite en stund. Tillsätt ostsås (smör, mjöl, matl.grädde/mjök och ost efter tycke och smak, jag tog gouda). Låt koka upp i pannan. Krydda med cayennepeppar, salt och paprikapulver. Tillsätt önskad mängd svarta bönor.

Häll (färdig) pasta i en gratängform, häll sedan över köttfärsblandningen. In i ugnen i ca 15 min, 225¤c. Servera med någon god grönsak.




Precis innan lunch bakade jag bröd, ett av mina bästa vardagsrecept, nämligen Oknådat bröd:


Lite salt, lite sirap, liten skvätt matolja, 25 g jäst, 3 dl ljummet vatten och ca 6 dl mjöl (2,5 dl råg+4 dl vete använde jag) blandas (ej knådas!) till en ganska lös deg. Jäs i bunke under bakduk i 30 minuter, dela i 2 delar och lägg på plåt. Platta till degklumparna lite, så att de blir 2-3 cm tjocka. Jäs under bakduk i ytterligare 15 min. Grädda i ca 13 minuter i 225¤c. Låt svalna på galler under duk. Superenkelt och väldigt gott!





Brödet ligger såklart i min fina brödburk som jag fyndade för 100 kr på Dollarstore i Ludvika, på vår dalasemester!



Ha en skön dag!


7 kommentarer:

Sussie sa...

Vilket jättebra recept på bröd, det ska vara så enkelt som möjligt. Det ska jag testa. MMM gott med äppelpaj, jag älskar hösten och alla delikatesser den medför. Brödburken är jättefin. Ha en fin kväll, kram

Elzie sa...

Vad du är flitig. Och smart som lyckades ta dig till Dollarstore. Det glömde jag totalt bort *s*.
Hoppas du har en bra kväll.
Kram Elzie

Mamma C sa...

Mmmmm. så mycket gott gott det var här då. Visst är paj gott. Tror dig om spagettigratängen, den lät jätte smarrig. Brödet var enkelt, så det vill jag prova. Men undrar om du knådar det lite när du formade det till limpor.
Kram mamma c

Marina sa...

Trots att jag har ätit så blev jag ltie sugen. Tack för tipsen, enkel mat är alltid välkommen på sommaren.

Ulli sa...

Alltihop låter riktigt gott! Smulpaj är ju riktigt gott. Pastarätten och brödet ska jag nog prova att göra vid tillfälle.

Trevlig kväll!
Ulli

Anonym sa...

Mumsigt! brödreceptet ska jag skriva ut genast :D

Synnøve. sa...

Godmiddag.
Måste säga jag blev sugen nu...
Både på paj och gratäng.
såg smaskigt ut.
Det är så enkelt att göra med.
Ditt brödrecept ska jag norpa.
Bakar nästan allt bröd hemma, så nya recept är bra att ha.
Ha en fin torsdag nu.
Kram på dig.
Synne.