lördag, november 16, 2013

Pepparkakor


Jag tänkte att jag skulle tipsa om dessa galet enkla och goda pepparkakor. Receptet kommer från "Jul med Ernst", och finns även på nätet

I första omgången hade jag köpt, flagad mandel i istället för hackad. Andra omgången (ja, jag har redan gjort degen två gånger!) uteslöt jag mandeln helt. Båda gångerna skippade jag cedroolja och pomeransskal, och gång nr två minskade jag dessutom sockret med 0,5 dl. 

Båda gångerna blev det riktigt goda pepparkakor. Första omgången blev lite sötare, kakorna hade en lätt smak av kolakakor, vilket var gott, men jag vill gärna ha lite krut i kryddningen på pepparkakorna, så jag kommer göra varianten med mindre socker även i fortsättningen. Gillar att de har mycket smak och är ganska hårda och knapriga. Och som sagt, galet enkla att göra! De funkar utmärkt att baka ut redan samma dag, likväl som de funkar att ha en rulle på lut i kylen.

1 kommentar:

Jessika sa...

Tack för receptet! Här ska bakas kakor :)