fredag, oktober 17, 2008

Pelargoner och bakverk


Fastän vi är i mitten av oktober frodas mina pelargoner! Hur ska man ha hjärta att ställa dem på vinterförvaring när de fortfarande blommar så vackert, och det ständigt kommer nya knoppar? Jag får vara snabb med att "kasta ut" dem i garaget så fort de blommat över den här gången :)

I förra veckan tillbringade jag en massa tid i köket igen, min man fyllde nämligen år och det skulle bakas fika åt höger och vänster! På själva födelsedagen smaskade vi på cupcakes med topping av vit choklad och creamcheese.... mums! Ett bra tips på topping om man, som jag, tycker att traditionell topping är alldeles för söt.




På släktfirandet bjöd vi (hmmm....jag!) på "New York Blueberry Cheesecake" a la Leila. Faktiskt överraskande enkel att göra och mycket god!




Jag hade även bakat urgoda, om än mycket maffiga, äppel-och kokosbullar! Kika in hos Marina för recept på dem!




Hoppas ni har det skönt i höstvädret. Ömson rusk, ömsom sol.... Man får försööka hinna ut för att få sig en solstråle på näsan emellanåt :)


Ha en härlig helg!

5 kommentarer:

Marina sa...

Jag gillar okså Leilas recept. Lånade boken och skrev av en hel del. Nu sa dotern att dom sänkt priset på den så jag kanske köper den så jag har alla recepten.
Kul att bullarna uppskattas!
MIna pelargoner är också fina ännu. Vill inte ta in dem ännu.
Ha det skönt i helgen!

Mamma C sa...

Så mycket gott du bakat. Leilas bok är för bra. Min bok fick ena dottern, men jag skulle få min mammas nu.
Kram mamma C
Ha en bra helg

Synnøve. sa...

Jahapp, det var minst 3 kg till upp i vikt....
Bara av att se bilderna alltså...
Men det är så gott.
Hoppas ni hade det mysigt på makens dag.
Kramen mig i höstkylan. Frostnatt nummer tre och 4 minus.
Synne.

Husbilsresan sa...

Hej...kul att du trillade in hos mej coh tack för dina rara ord =)Du har också en fin blogg....ska gå in och lusläsa sedan....jag blev verkligen sugen på fika, det såg sååå smarrigt ut!!!!!
Ja,vi har satt panelskivan direkt på köksluckorna....hur enkelt som helst.Bara att limma på och måla.Och bra blir det...ser ut precis som "riktig" pärlspont.Så jag kan verkligen rekomendera det varmt!Lycka till =)
Ha det gott!
Kram/Gunn

Trollmor sa...

Jag tror pelargonerna känner på sig att de är på väg mot vinterförvaringen, då passar de på som aldrig förr ;-)
Vad mycket gott du bjuder på, önskar att det inte bara var skärmskådebröd :-)
Vackra frostiga foton här nedan.
Kramar Trollmor