måndag, februari 13, 2012

Godsaker


I förra veckan hade jag och min 2-åring en hemmadag när vi bakade tillsammans. På schemat stod att baka tårta, för det ville han ha minsann. Och en sockerkaka med glasyr och en hel massa tjusigt strössel som lillefisen själv fick strö över  blev en finfin tårta i hans ögon :)


Glasyren gjorde vi av florsocker som späddes ut med 1 del outspädd saft plus 2 delar vatten och så lite karamellfärg. 



Efter att varit ute i vinterväder och blivit genomfrusen finns det väl inget godare än en mugg med varm choklad? Sist gjorde jag den på 1,5 tsk muscovadosocker, 2 tsk kakao och en mugg varm mjölk. För extra lyx kan man toppa med minimarshmallows och pudra över en gnutta kanel. Sen är det bara att njuta!


3 kommentarer:

Nina sa...

Låter som en himla fin dag! Och alltså, det där med sockerkaka med glasyr. Jag vet inte varför men jag tycker det är bland det finaste som finns, haha. Så himla ultimat bakning på något sätt. Och då gillar jag egentligen inte sockerkaka jättemycket, men själva bilden av den, med glasyr som runnit lite längs kanten...

Lisa sa...

Nu gjorde du mig vansinnigt sugen på varm choklad med marshmallows.

rebecca sa...

vilken underbar blogg!
jag håller med ovanstående, nu skall det göras varmchoklad!