onsdag, april 30, 2008

Att åldras vackert....


Jag är svag för gamla fallfärdiga hus. Min man tittar på mig som om jag har en skruv lös när jag utbrister "Åh, titta vad vackert!" om grånande bräder, trasiga fönster och vindslipad färg... Men jag tycker att det är vackert, och nästan rörande med dessa gamla byggnader. Skeva av år och väder, trötta men stolta.

Så i söndags var vi på fisketur. Vi fiskade visserligen bara från brygga, men det var spännande nog kan jag meddela! Vi var 2 vuxna och 4 barn, så det var full fart. I vår familj ingår numera även 2 st kontaktbarn som kommer till oss varannan helg. Då får deras mamma lite avlastning, och barnen får komma ut på landet och busa. Och jag och min man, ja vi får möjligheten att somna totalt utmattade på söndag kväll :)

Hur som helst så hade vi en underbar dag. Himlen var grå, men regnet höll sig undan.
Och där vid vår fiskebrygga stod det här vackra gamla huset.
Trött lutar det sig ut mot vattnet, vilar sin tyngd på vajrar som fästs i träd uppe på land.
Kapade man av dess band skulle huset med en suck glida ner i sjöns mörka vatten...








Och så måste jag ju berätta att kl 2.45 i natt stod min älskade katt utanför altandörren och skrek! Han var minst lika lycklig som jag över att han var hemma igen. Helt fnoskig var han när han krumbuktade runt benen på mig :) Och efter att ha vräkt i sig sin mat satte han igång att ropa på oss igen. Efter att vi ropat tillbaks så kom han in i sovrummet och låg sedan som en kurrande liten boll upptryckt i mitt ansikte hela natten... Jag tycker normalt sett inte om att ha katten precis under näsan, men inatt gjordes ett undantag :)

Tack för alla förslag på vad det är jag har i mina rabatter! Jag tror att jag nu kan se (nogrann undersökning igår kväll) att det nog är bergsklint som de ludna bladen tillhör. Tackar för de andra namnen också, det är ju så bra att ha namn så att man kan ta reda på mer om växterna!

Igår påbörjades omplanteringen av rabatterna med att 2 rosor flyttades från framsidan av huset, till vår stora blomsterrabatt på baksidan. Tror det blir fint, bara de överlever flytten :)

Imorgon åker vi iväg på lillsemester! Vår nya husvagn ska invigas och det blir samtidigt premiärtur för i år. Både vi vuxna, och framförallt barnen är spända av förväntan!
Jag återkommer (förhoppningsvis) utvilad, efter en (förhoppningsvis) vacker och skön helg!


Ha en underbar valborgshelg!
*Kram!*

15 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Härligt att kissen är tillbaka!

Vilket underbart hus du visar.

Glad Valborg önskar Maud

Mamma C sa...

Verkligen vackra bilder du tagit på ett hus som har varit med ett tag här i livet. Så skönt att din lilla katt har kommit tillbaks. Vad kul med lillsemester med ny husvagn. Nu får vi hoppas att vädret blir bra oxå. Ha en bra valborg.
Kram mamma c

Trollmor sa...

Så vackra bilder på ett åldrat hus!
Jag delar helt din fascination där, de har en speciell utstrålning och själ som är så fin.
Vad skönt och roligt att kissen är tillbaka! Kanske lite vårkänslor även där... :-)
Hoppas att ni får en riktigt mysig lillsemester!
Många kramar

lottens vita och gröna sa...

men sååå skönt att kissen är hemma igen!förstår din oro!han är så söt påminner om min lille findus! hopas tt lillsemestern blir bra och att ni fr gott väder, ikväll så spöregna det när vi var vid majelden, rätt omysigt...huset är underbart vackertoch spännande, undrar vad det har att berätta...varmkram lotten

C De-sign sa...

Så härligt att katten kom hem igen...man blir ju alldeles utom sig av oro för de små liven! Gamla hus har stor charm...och förfallna och fallfärdiga är de ju som "levande konstverk".... så jag delar din fascination!!! Ha en skön första maj!
Kramar fr C

Synnøve. sa...

Gillade låset på det gamla huset.
Skönt att kissen kom hem igen, han har nog varit ute på friarfärd.
Maken trodde att ormen var en huggorm. Det finns även svarta. Men blommorna går jag nog bet på. Om inte den gula som liknar en prästkrage är en ringblomma hmm....
De bladen du visar kan vara prästkrage, det tar ett tag innan blomman kommer upp....
Men du får säkert flera svar så det är bara att välja hehe.
Ha en fin dag i dag trots allt.
Kram vännen.
Synne :D

Anonym sa...

Visst är gamla hus vackra att se på! De står där och stolt visar upp sig mot en annan. Tack för fina bilder du visar upp!
Hoppas att Ni får det trevlig i husvagnen!
Må gott!

//Cissi

Anonym sa...

Och du vad kul att kissen är tillbaka!
//Cissi

Anonym sa...

Hej! Vilka fina bilder. En vän till mig har liknande bilder på sin hemsida www.123minsida.se/maria-g-fotosida hon gjorde den när hon drabbades av bröstcanser. Gå gärna in och titta.

Kajsa

husnummer30 sa...

Vad skönt att lilla missen kom hem igen!

Underbara bilder du visar. Och visst är gamla hus vackra. Charmiga i sitt slitna uttryck.

Ha det fint! //Jill.

Gry sa...

Så skönt att katten är hemma igen! Det värsta är ju att inte veta vad som hänt... Mina svärföräldrars katt var borta jättelänge för några år sen, kom också hem efter ett tag- men jag kommer ihåg hur mycket vi och de (framför allt) letade. Hoppas kissen håller sig hemma nu då ;-)

Håller med dig att det är vackert med gamla, fallfärdiga hus och stugor. Fast det beror på också. Det som du fotade är fint, men det finns allt mycket fult också. Sen är det hemskt när det är farligt och osäkrat. Utan vajrar, som "ditt". Hur frestande som helst för barn att leka i, men ack så farligt....

Hoppas ni haft en fin husvagnspremiär! Vi var ute onsdag till söndag och hade jättefint! Vår tur gick till Daftö på västkusten ;-)

Kram Gry

Anonym sa...

Förstår precis vad du menar. Så vackert!

Skönt att din katt kom hem så fort igen!

Kram
MissStorm

Anonym sa...

Håller med dig gammalt är vackert, tidens tand syns...
Ha en bra måndag!
MVH Plogflickan
http://plogflickan.blogg.se

Unknown sa...

Så vackra bilder på det gamla huset,jag tycker som du..det är vemodigt att se gamla hus förfalla..dom har en sorgsen skönhet över sig...Så bra att barnen får chansen att få vara ute på landet hos er,nog en jättefin uplevelse för dom!=)Inte alla barn som får det,utan måste vara inne i stan hela sommaren.

Kul att eran katt kom tillbaka,du skriver så fint och rörande..ja jag gillar ditt sätt att skriva på överhuvudtaget,du fångar ögonblicken så fint!=)Kissen var nog jätteglad att få se er igen och komma hem och få sig både mat och kärlek!=D

Mycket vacker sommarbild längst ned med blommorna och fjärilen,du tar så fina bilder!Hoppas ni har det så bra på eran semester,kul att få campera i husvagn!=)

Jo,så vacker headerbild du har,den är underbart vacker!Må så gott!

Kramar Maria

Anonym sa...

Vilka fina och stämningsfulla bilder! Ska nog titta in här snart igen. Hälsningar, Päivi