tisdag, september 13, 2011

Fina presenter



Jag fyllde år nyligen och då passade jag på att önska mig några fina böcker. Eller i alla fall trodde jag att de skulle vara fina, jag har bara kikat på dem på Adlibris förut, så jag visste ju inte säkert förstås.
Glad kan jag konstatera både att jag hade lyckan att få båda dessa böcker i födelsedagspresent, och att de båda två är så himla jättefina!

Här ovan ser ni Supertanten av Elin Ek. En jättemysig bok som ska läsas, inte bara lagas mat ur. Jag har mest bläddrat runt och läst lite här och där, kikat på recept och njutit av mysig text än så länge. Den känns verkligen som en riktig skattgömma, med gamla härliga recept, på sånt som man minns från barndomen.

Mycket fina texter om vad det är att vara tant också :) Att jag är tant har jag accepterat (och omfamnat!) för längesedan (medan bra mycket äldre kvinnor än mig, i min närhet, fortfarande tror att de är 20, mysko...) Så den här boken passar mig som handen i handsken! Ett riktigt lyckopiller!




Fredagsmys av Emma Hamberg och Anette Rosvall - en så´n där bok som man blir glad av! Vackra bilder, vackert papper (ja, papperskvaliteten spelar roll!) och fantastiska recept. Jag har långsamt bläddrat igenom den och verkligen njutit av bilder och recept.
Sa till min man att vi kanske skulle ta och laga oss igenom den, då blir det drygt 2 års fredagar... han skrattade lite och sa att jag kunde ju blogga om det då, som Julie & Julia (underbar film, se den om ni inte gjort det!). Ja, vem vet, det vore kanske något... då har jag ju iaf ett inlägg i veckan att skriva ;)



Här ser ni något jag längtat efter länge! Fina franska vädurar. Världens bästa kaniner, så otroligt mysiga! Jag är uppväxt med sådana här underbara kaniner, och har länge velat skaffa mig egna nu som vuxen. Men som barnfamilj har det blivit att vi haft småkaniner istället, och dvärgvädurar är ju också fina, men det är inte samma sak. Barnens kaniner har gått bort under vinter och vår och vi skulle eg inte skaffa någon mer kanin förens nästa år, men så dök ett tillfälle upp, och på min födelsedag åkte vi och hämtade hem dessa vackra damer. Mina alldeles egna fina, tunga, goa, tant-kaniner!
Bara att få lyfta upp en så´n här bjässe kastar mig tillbaks till barndomens somrar och gör att lyckan bubblar lika fint i magen nu som den gjorde när jag var 11 :)

(I ärlighetens namn ska väl nämnas att det blev ett par små dvärgvädurar också, till stora barnen... men det är en annan historia ;))

2 kommentarer:

where the forest end... sa...

Tack för stödet! ;)

Har du erfarenhet av shettisar? Jag har INGEN förutom att dom är hästar dårå..
Jag har ju hållit på med hästar under många år men ramlade av rejält en gång mot slutet. Och då tänker man ju, varför inte ha en liten häst som man inte riskerar att ramla av ifrån, eftersom jag absolut inte ska sitta på den :)

Hur stora hagar behöver två shettisar?? Och vad äter dom? Är det inte lite känsligt med deras diet?

LIVSGLITTER sa...

Oh den vilda babyn kommer jag ihåg, den fanns hemma hos min mormor:) kul med lite bok tips! Älskar böcker, speciellt dom söta med massa fina recept i. Ha en fin dag och tack för titten inne hos mej!