fredag, december 23, 2011

Julgodis i sista minuten


Da´n före da´n och skinkan står i ugnen!
Vi har (eller ja ja, vi försöker ha) en liten lugn stund framför tv:n och tittar på inspelade Jul med Ernst och laddar inför allt som ska göras under dagen. Det går sådär eftersom vi har tre speedade barn som längtar till julafton ;)

Såhär i sista sekunden tänkte jag komma med lite julgodistips, om nu någon har en liten stund över att svänga ihop något smaskigt till julfirandet. På översta bilden är det Rocky Road och receptet har jag hämtat hos Tomtens dotter. (Jag halverade receptet och det har räckt gott och väl, det blev massor!)



Sen har jag gjort Saffransfudge också, tipset hittade jag inne hos Lousie. Väldigt maffigt och sött godis, smaskigt till kaffet. Enkelt att göra, men ser svårt ut så det är ju ett plus om man vill imponera lite :)


Marmeladgodis svängdes ihop igår kväll. Det var första gången jag gjorde marmeladgodis och till nästa gång kommer jag att använda lite mer pektin eller kanske byta ut lite av socket mot gelesocker eftersom godisarna blev lite väl lösa. (Men ack så goda med ordentlig apelsinsmak!)   


Marmeladgodis
2 dl outspädd apelsinjuice
2 dl vatten
180 ml flytande pektin
5 dl strösocker

Strösocker till garnering.

Koka upp juice och vatten i en kastrull.
Blanda pektinet med 1 dl av sockret och rör ner i kastrullen, koka en minut. Sen tillsätts resten av sockret och så får blandningen koka ytterligare några minuter, tills sockret löst sig ordentligt. Skumma vid behov så att "soppan" är klar. Häll blandningen i en brödform med bakplåtspapper i. Låt svalna i minst 3 timmar och skär sedan bitar. Doppa bitarna i socker innan servering.

Julens absoluta favoritgodis har jag ingen bild på, men receptet kan ni hitta hos Underbara Clara. Det är en helt ljuvlig saffranskola som är bara SÅ god! Titta in hos henne, sno åt er receptet, koka kolan och njuuuut :)


Vi kan ju avsluta det här tipsinlägget med ett superfint julbröd som jag gör varje år. Det blir en riktigt stor och fin limpa, som både räcker till att lägga på julbordet och fylla frysen med. Dessutom är det en uppskattad present om man slår in den i några fina bakhanddukar.

Stor Jullimpa

50 g jäst
66 cl porter (rumstempererad)
2 tsk salt
0,5 dl olja
2 dl brödsirap
ca 22 dl (ca 1,2 kg) rågsikt
vetemjöl till utbakning

Smula ner jästen i en bunke och lös upp med lite av portern. Tillsätt resterande porter, salt, olja och brödsirap.
Arbeta in rågsikten lite i taget tills det blir en fast men smidig deg (helst i maskin, degen är tungarbetad). Forma en stor limpa, strö över lite mjöl och nagga med gaffel ända till botten. Jäs med bakduk på plåt i kyl (eller annat svalt, dragfritt ställe) i ca 5 timmar.
Sätt in limpan i 225 grader, sänk genast till 175 grader, grädda ca 1 timme och 30 minuter. (Vid behov täck med folie efter ca 45 minuter.)

Receptet kommer från Matmagasinet nr 12/2009.

3 kommentarer:

stella sa...

God Jul Önskar Stella dig!
Ha det bäst!

Erica AKA Tomtens Dotter sa...

Saffransfungen ser underbar ut!

Önskar dig och de dina en
Riktigt God Jul!

Kram
Erica

C De-sign sa...

Tack för det här året! Jag vill nu önskar dig ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2012! Kram fr C