fredag, december 16, 2011

Julklappar som gör skillnad. Och lite nötkräm.

     Foto: UNICEF/Pelle Bergström

"Det pågår en tyst katastrof. En katastrof som varje dag dödar 21 000 barn under fem års ålder. De flesta barnen dör av näringsbrist, diarré eller andra sjukdomar. De dör av orsaker som med enkla medel skulle kunna förebyggas. Det som saknas är vaccin, medicin, rent vatten och näringsriktig mat. Saker som UNICEF kan leverera. Saker som vi tillsammans kan leverera.
Den här bloggposten är mitt sätt bidra. För i och med att jag publicerar den här bloggposten blir inte bara fler uppmärksammade på den tysta katastrofen utan dessutom innebär det att re:member skänker sex påsar av den nötkräm som UNICEF använder vid behandling av undernärda barn. Tre påsar nötkräm om dagen är allt som krävs för att ett barn som lider av undernäring ska kunna överleva.

Har du också en blogg och vill göra något viktigt i jul? Hämta bloggmaterial här! Tillsammans räddar vi barns liv.

Ps. Vill du köpa fältprodukterna som räddar barns liv, besök UNICEFs gåvoshop. Du kan välja ett snyggt gåvobevis designat av bland annat Tove Styrke eller Elsa Billgren att ge bort i julklapp."

Texten ovan är hämtad från UNICEFs bloggkampanj, och jag hoppas innerligt att ni som läser det här också väljer att delta i kampanjen. För tänk vad fantastiskt det är att så lite ansträngning som detta faktiskt kan rädda barns liv!

Själv handlar jag varje år några fältprodukter i gåvoshopen hos UNICEF och ger bort gåvobevisen i julklapp. Dessutom har vi som årlig tradition att köpa ett julkort tillsammans, jag och barnen. Vi brukar köpa oss en höna eller get från Hoppets Stjärna. Jag tror att det är ett bra sätt för att hjälpa till att uppmärksamma barnen på att alla inte har det så bra som vi. Och att alla kan göra något för att hjälpa andra.

Inga kommentarer: