tisdag, december 06, 2011

Knäckeri knäckera


Ikväll har jag äntligen fått lite tid att göra sån´t jag tycker att jag behöver och vill göra. Det blev det lite knäck och så degen till pepparkakshuset. Jag gör min knäck i micron, tycker det är enklast så :)

Microknäck

1dl socker
1 dl sirap
1 dl vispgrädde

Häll i värmetålig stor skål (jag har en Pyrex som rymmer kanske 3 liter).
Blanda väl och micra på full effekt i ca 4 minuter. Rör om och micra sedan i ytterligare 3-4 minuter. Testa om knäcken är klar med hjälp av kulprovet. Häll i knäckformar med lite hackad mandel eller kokos i botten (om man vill ha det förstås).
Jag har alltid mandeln för sig eftersom det både ger lite tyngd till formarna så att de inte välter lika lätt när man häller i knäcksmeten, och utan mandel direkt i smeten är den dessutom lite lättare att hälla.