måndag, november 07, 2011

Söndagens mat och bak


Till lunch igår åt jag och maken trattkantarellsoppa. Väldigt snabbt och lättlagat, och perfekt för oss som har frysen full av svamp efter den fantastiska svamphösten!

Trattkantarellsoppa

Ca 2-3 dl förvällda trattkantareller
Smör
6 dl vatten
1,75 msk hönsfond
2 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
Salt och peppar

Fräs svampen tills all vätska kokat bort. Tillsätt lite smör och fräs svampen en stund. Strö över mjölet, rör om. Tillsätt vatten, fond och vispgrädde. Rör om och låt sedan koka i 15-20 min. Smaka av och tillsätt ev lite salt och peppar efter smak.
Ät och njut!



Igår bakade jag ett jättegott och enkelt bröd. Älskar att det finns såhär lätta recept att ta till, där man inte ens behöver dega ner händerna, de dagar energin inte är på topp. Jag tyckte brödet blev jättegott, men nästa gång provar jag kanske att söta det lite, samt utesluter solrosfröna för att barnen ska gilla det bättre.

Formbröd

50 gr jäst
6 dl vatten
2 dl grahamsmjöl
10 dl vetemjöl
0,5 dl fiberhavregryn
0,5 dl psylliumfrön

Solroskärnor

Värm vattnet till 37°C. Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt de torra ingredienserna, bortsett från en knapp deciliter av vetemjölet som läggs åt sidan så länge. Bearbeta degen, gärna i maskin, tills den känns smidig. Om den klibbar, arbeta in lite vetemjöl i taget tills den slutar klibba.

Smörj 2 brödformar (1,5 liter) med lite matolja, var noga med att även smörja kanterna ända upp. Tryck ut degen jämnt i botten på formen, täck med bakduk och låt jäsa i 35-40 minuter.

Sätt ugnen på 200°C. Snitta brödet med en vass kniv, pensla eller spraya med vatten och strö över lite solroskärnor. Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter, ha gärna ugnens grillelement på under de sista fem minuterna för att få lite extra färg på brödet.
Lossa formen och låt brödet svalna på galler under bakduk.

Receptet kommer från Matklubben, men är anpassat efter vad jag hade hemma.

1 kommentar:

jos sa...

Låter helt underbart gott. Vi missade den där svamphösten, blir fortfarande lite deppig när jag tänker på att det inte finns en enda påse i frysen. Nästa år, då!