tisdag, november 29, 2011

Adventshelgen


Ja, här ser ni alltså mig och maken! Om man bortser från skägget och den bestämda posen hos tomtefar himself så är det riktigt likt faktiskt. De här tomtarna är inte så supervackra i sig, men eftersom de symboliserar oss så fint så finns de alltid i vårt sovrum i juletid :)


Hela helgen har det julstökats här hemma. Så härligt!
Vi var modiga också, och åkte till Ikea i lördags trots att det var löningshelg (jisses vad folk det var!!), och vi både överlevde och kom hem med lite fina fynd. Efter det bakade jag lussekatter och gjorde marknadsnougat. Jag och maken höll på och fixade till sena natten med att mysa till undervåningen och koka risgrynsgröt. Trots att det blev sent var det värt det, när man fick komma upp till julmysigt kök på adventsmorgonen.

På första advent åt vi risgrynsgröt till frukost (som vi alltid gör varje adventsmorgon - jag är en sucker för traditioner) och Janssons frestelse till middag. Det var förresten första gången jag gjorde Jansson så när vi upptäckte att det var världens godaste, var det extra kul. Dagen spenderades bla med att titta på julfilm med barnen som, också enligt tradition, fick en julfilm i första adventspaket. Det blev en helt underbart julig dag trots att det var +11 grader och grön gräsmatta utomhus :)

3 kommentarer:

jos sa...

Ja snön saknas ju men det låter som ni hade det fantastiskt mysigt! Hoppas jag har samma tur när det kommer till Jansson.. Ska på julfest på stora barnets föräldrakooperativ på fredag och skrev upp på listan att vi skulle ta med just en Jansson till knytisbordet. Insåg sen att ingen av oss gjort en sån, någonsin, och det känns ju lite sådär att göra en första och ta med att bjuda på..

Sussie sa...

Ja julstämningen finns ju faktiskt i hjärtat och inte i snön :) Låter som en riktig toppenhelg :) Kram till dig <3

jos sa...

Åh, nej jag har inte den boken. Vore ju guld om du ville skicka receptet! Går det att lägga in det som en kommentar eller vill du ha en mailadress? Tack snälla!