fredag, oktober 21, 2011

Att halloweena till det lite


För några år sedan så tyckte jag att Halloween var ett dumt hittepå. Vi har ju egna traditioner här i Sverige, som redan infaller i ungefär samma period. Jag tänker förstås på Alla helgons dag och att man då enligt tradition smyckar gravarna och tänker på sina kära som inte längre finns med oss.
Men med åren (och barnen egentligen) har jag lärt mig att det ena behöver inte utesluta det andra. Och visst är det härligt med en extra högtid, som erbjuder chansen att festa till det lite och lysa upp med små orangea färgklickar just när hösten är som mörkast och tråkigast?

Som alltid när det vankas högtider tar jag fram pyntet i god tid så man ska hinna njuta lite av det. Just Halloweenpynt är inget vi har i överflöd, men en liten grej här och där är lite mysigt. Och framförallt tycker barnen att det är fint med lite larviga ljuslyktor i form av spöken och pumpor :)


Min favorit bland höstpynten; ljuspin i form av lönnlöv som Zanna har gjort.










Fredagsmorgonen tillbringades med pepparkaka och adventskalender!
Jag har tagit på mig det hårda, men nödvändiga, uppdraget att vänja familjens yngsta medlem vid att gilla de filmer och tv-program som man ska tycka om att sitta och mysa framför tillsammans med sin mamma.
Efter att ha avverkat Tigers film under veckan (bra att passa på när lilleman är sjuk, då får man titta mycket på tv!) gav vi oss idag på Allrams Höjdarpaket, den väldigt mysiga julkalendern från 2004. Den behövde jag faktiskt inte ens truga med, liten T tyckte det var kalasbra och vi myste oss igenom ett par avsnitt samtidigt som vi tåflörtade lite i soffan.
En riktigt fin start på dagen, måste jag säga!

Inga kommentarer: