onsdag, oktober 05, 2011

Bakdag


Igår bakade jag 2 stora omgångar. Dels kanelbullar (såklart!) eftersom det var kanelbullens dag.
Jag använder receptet i "Vår kokbok" och bullarna blir alltid bra, men igår blev de sådär extra jättebra. Lite mindre mjöl i degen och lite mer smör i fyllningen var nog det som gjorde susen.

Jag bakade även ett väldigt gott matbröd som är otroligt enkelt och blir rejält mycket, vilket ju är superskönt när man ändå bakar. Lyx att kunna fylla frysen på enkelt sätt!



11 dl ljummet vatten
100 gr jäst
1,5 - 2 msk salt
2 dl socker
2,5 dl sirap
2 kapsyler outspädd ättiksprit
1 påse rågsikt

Blanda ihop alla ingredienser i en matberedare.
Bred ut hela degen i en långpanna.
Nagga med en gaffel.
Låt jäsa ca 2 timmar på smord och mjölad plåt.
Grädda i ugn 175 gr. I ca 40 min.
Pensla det nybakta brödet med kallt vatten för att inte kanterna ska bli hårda.
Dela brödet i ca fyra delar.

Receptet har jag hittat på Matklubben, en helt suverän sida när man letar nya recept!

6 kommentarer:

Eleonore sa...

Dina bullar såg ju otroligt mumsiga ut med! Håller med om att vanilj och kanel är som godast men dina med kokos och äpple lät väldigt spännande! :)

jos sa...

Ska definitivt testa brödreceptet, perfekt när frysen blir full!

Tomtens Dotter sa...

Kul att vi hittat åt varandra igen, ja :-)

Brödet ser SUPERgott ut! Bara lite salt smör och en skiva ost...

Att vara någons fru sa...

Jag sitter här och dreglar.

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

mums va gott med hembakat♥
kram

saralovisa sa...

Tack för att du delade med dig igår Anna! det är så lärorikt att få ta del av andra föräldrar (extra kul är det när man kan gå in och kika på deras bloggar)!

Bodyn hittade vi på Lindex för rätt så länge sen..
Kostade inte mer än 80kr om jag inte minns fel. Den är helt ljuvlig! kanske kommer dom med något likande snart igen utifall att det är slut:) Vi kan hoppas:) Jag tycker att dom skulle gjort en body med dammsugare på, alltså såna man äter:)
Hoppas du får en bra dag!