tisdag, januari 24, 2012

Beroende

Har ni några beroenden? Jag menar inte cigaretter eller så, utan något annat, något som ni bara vill ha mer och mer av för att ni blir så glada av det? För att det ger den där lilla guldkanten?

Jag skulle nog säga att mitt sån´t beroende är böcker. Jag älskar böcker!

Jag kommer ihåg när jag var barn och fick hem ett bokpaket från någon bokklubb jag var medlem i. Hur jag gick och bar på den där boken. Fingrade på den, klappade på den. Hur lycklig jag var över att ha fått en ny bok.

Jag är nästan så fortfarande. Jag fingrar på mina nya böcker, tittar lite, pillar lite, och sen ställer jag upp dem i bokhyllan på min "olästa-rad" och njuter av att ha en liten samling fina upplevelser framför mig.
Numera blir det mest pocketböcker som hittar hem till mig. Både på grund av att de är billiga, men också för att de är behändiga. När jag läser en riktigt bra bok bär jag runt den överallt. Jag läser inte i sängen längre som jag gjorde när jag var yngre. Jag läser i soffan, framför Bolibompa, vid lunchen, vid frukost och närhelst jag har en liten stund över. Underbar verklighetsflykt mellan tvätthögar och snoriga barnnäsor, helt enkelt.

När boken är utläst hamnar den i bokhyllan igen. Kanske lånar jag ut den till mamma eller svärmor, eller kanske får den stå där i hyllan och skämmas för att den var usel, eller bara som en påminnelse om en fantastisk historia som jag nu bär med mig inombords. En del av böckerna blir lästa igen och igen. De där magiska berättelserna, som liksom är skrivna för mig. För att ge mig visdomsord på vägen, eller tröst när den så väl behövs. En del av dem behöver jag bara titta på för att känna sorg eller glädje, samma känsla som jag fick av boken när jag läste den för kanske ett år sedan. Eller tio. Och en del av dem är bara där som tidsfördriv, underhållning eller någonstans att vila tankarna när man behöver lämna det riktiga livet en stund.

4 kommentarer:

Att vara någons fru sa...

Doftljus... Och Wallor.

jos sa...

Jag älskar också böcker! Dessvärre har jag inte plats för mina böcker i vårt pyttehus, än..jag har vissa planer ;)

Erica AKA Tomtens Dotter sa...

Ohhh... Jag är beroende av en massa saker. Böcker i allmänhet, och kokböcker i synnerhet.

Jag har jättesvårt att låta bli och köpa pysselprylar (trots att jag har mängder).

Sen är jag ju kvinna vilket betyder att skor, handväskor och schalar finns det kanske lite mycket av.

Leo sa...

Jag är avundsjuk på er som kan läsa böcker. Jag har inte tålamod nog.