fredag, januari 13, 2012

Tjugondag Knut

 Idag ska julen enligt tradition dansas ut. Men vi väntar nog tills imorgon, för idag är jag så trött så trött och ska man ha julgransplundring med tre barn behövs ett visst mått av tålamod. Tålamod som jag liksom känner redan har tagit slut till annat...

Men jag tänkte i alla fall passa på att sammanfatta julen lite grann här på bloggen. Kanske blir bra tips inför nästa år för någon, och det blir definitivt en bra kom-ihåg-lista för mig själv.

Pepparkakshuset
Det gjordes med hjälp av mallen jag köpte på Åhlens, och blev väldigt litet, vilket var toppen för då passade det på hyllan i köket. I skydd från både världens glupskaste katter och pilliga 2-åringar :) Degen ur Vår Kokbok blev stenhård och alldeles för tjock för  att det skule bli snyggt, men charmigt snett blev det ju iaf.
Annan deg nästa år alltså!

Bästa julklapparna
Hello Cupcake av Leila Lindholm. Sockersöt och vacker och så mysig att bläddra i. Jag har inte hunit baka något ur den än, men jag tänkte inviga den nu i helgen. Om nu energin infinner sig. Saffranscupcakes till julgransplundringen låter väl som en finfin idé?

Och så favoriten framför andra: nya köksklockan! Den passar så perfekt in på köksväggen och jag blir glad varje gång jag ser den.

(Sen fick jag en superfin och rejäl mortel också, som också tillhörde favoritklapparna, men den glömde jag förstås att ta kort på.)

Bästa julpysslet
Alla pinnarna jag hängde upp! Den i sovrummet har jag ju visat förut, men sen hängde jag även upp i barnens rum. Perfekt för allt det där skol- och dagispysslet som elaka mamman inte släpper in i julgranen. Jättefint blev det med deras egenpysslade julprydnader samt deras ömtåliga saker som bäst hänger lite utom räckhåll.

Bäst på julbordet
Waldorfsallad var nytt på julbordet för i år. Hemskt gott och fräscht och blev helt klart min nya favorit. Hos Tomtens dotter finns receptet som jag använde mig av. (Jag glömde valnötterna, men det blev jättegott ändå.)

Godaste julgodiset
Ljuvlig saffranskola på Underbara Claras vis och polkaknäck baserad på mitt vanliga knäckrecept . Bara att tillsätta ca 0,5-1 dl polkagrisar (krossade i mortel) efter att kulprovet gjorts. Mums!


Så med den här lilla listan önskar jag alla en trevlig Tjugondag Knut och en riktigt skön helg!

3 kommentarer:

stella sa...

Julpysslet var en god idee. Ideen med att hänga grejor på en pinne är ju strålande!

Att vara någons fru sa...

Nog det finaste pepparkakshus jag sett!

Erica AKA Tomtens Dotter sa...

Håller med om att pepparkakshuset är jättefint! Vill att pepparkakshus ska vara antingen strikta och perfekta in i minsta detalj ELLER charmiga. Själv lyckas jag bara hamna nånstans mitt emellan, så jag har lagt ner.

Kul att du gillade waldorfsalladen. Kom ihåg att den är toppen som picnicmat till sommaren också!

Och du, psst:
http://tomtensdotter.blogg.se/2012/january/att-sprida-gladje.html