torsdag, november 22, 2007

Det smakar jul!


Igår fick jag ett ryck (eller sug snarare!) och bakade en omgång muffins. Denna gång blev det julmuffins, och jag har skrivit om dem en gång tidigare, men då som spindelmuffins. Nu gjordes de utan glasyr, och de slank ner lätt som en plätt hos hela familjen. Sonen surade visserligen en stund över att han bara fick en, men annars var allt frid och fröjd :).

Här kommer recept för den som vill prova:

Julmuffins 12-15 st

100 g smör
0,75 dl mjölk
1,5 dl socker
2 ägg
0,5 g saffran
2,5 dl vetemjöl
2 msk potatismjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 näve russin

1. Sätt ugnen på 225C. Smält smöret i kastrull, tillsätt mjölken och låt bli fingervarmt. Rör i saffran.
2. Vispa ägg och socker luftigt i en skål.
3. Blanda allt mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en separat skål innan du vänder ner det i äggvispet.
4. Rör om samtidigt som du häller i smörblandningen.
5. Rör i russinen och fyll muffinsformarna till tre fjärdedelar.
6. Grädda mitt i ugnen i 11-14 min. Låt svalna på bakgaller under bakduk.

Julklappstipset idag får bli en fin korg fylld av hembakta muffins, och kanske,kanske kan man pula ner en liten tvål i korgen också :)....



Önskar er en bra dag!

2 kommentarer:

Elzie sa...

Låter väldigt gott. Måste prova på det receptet nån dag.
Hoppas du har en bra fredag.
Kram Elzie

Anonym sa...

Det här receptet måste jag pröva.
Dom verkar enkla att göra.
Goda är dom alldeles säkert.
Ha en skön helg
kram