onsdag, februari 06, 2008

Ett annorlunda inlägg...


Jag är väldigt anonym här på bloggen, men idag ska jag bli privat och personlig. Bloggen handlar inte om mig eller min familj på det personliga planet, och medvetet har jag valt bort att skriva om sån´t som är jobbigt eller ledsamt. Men idag är en särskild dag och idag får det bli personligt...

Kanske har ni sett att februari är utsedd till "Alla barnhjärtans månad" av Hjärt-Lungfonden? Jag såg reklamen på tv igår, där Kim Andersson pratar om insamlingen till nya ultraljudsapparater till barnsjukhusen, och den grep tag i mig och snörpte ihop både hals och hjärta.

I min familj finns nämligen en alldeles särskild liten person.
Tuff, enormt envis och starkast av alla människor jag mött i mitt liv; min dotter.
För 2,5 år sedan brakade hon ner i vårt liv och förändrade det för alltid.
M är född med ett trasigt hjärta, och när hon var bara några dagar gammal genomgick hon en stor operation. Hjärtat lagades och sedan dess har hon mått bra.

Men utan operation hade hon inte klarat sig, och utan medicinering (innan operationen) sedan födseln så hade hon inte överlevt mer än någon dag. Att hon kunde påbörja medicinering direkt efter födseln berodde på att hennes hjärtfel upptäcktes redan när hon låg i magen, vid ett ultraljud.





Med tanken att jag ville göra nå´t för att bidra så gick jag igår ifrån tv:n till symaskinen, och där föddes denna söta Hjärteängel. Jag kommer att lägga in henne på min pysselblogg och förhoppningsvis hittar hon därifrån ett nytt hem. Hon kommer att kosta 350 kr, och 150 kr av den summan kommer att skänkas till Hjärt-Lungfondens insamlig.


Vill ni läsa mer om hur det är att leva med ett hjärtbarn i familjen, rekomenderar jag att ni kikar in hos Abbe!



Ha en bra dag!


14 kommentarer:

Anonym sa...

Jaha, då får du ta och lägga undan en sådan ängel åt mig då :-))
Under mitt ultraljud hade dottern kraftig arytmi. Barnmorskan hade aldrig hört något liknande,men dom påstod sedan att allt var helt normalt. Dock så räcker det med att dottern flåsar (efter att hon sprungit i två timmar) så får jag panik, -hjärtat! är det första jag tänker!
*överkänslig*
Stor kram till dig och dottern

husnummer30 sa...

Stor kram! Och vad skönt att allt är bra med er dotter nu.

Ska genast titta in på din pysselblogg!

Ha det bra! //Jill.

Anonym sa...

Förstår hur svårt de måste ha varit.
Min allra bästa kompis fick ett hjärtbarn som idag 24 år senare är frisk.Stod vid deras sida när deras liv var bara upp och ned.
Det är tufft.
Söt ängel
Kram ewa

My Lovely Things sa...

hej! Hittade din blogg när jag bloggade runt!!!
Jag blev så gripen av det du berättade...jag tror att det är bra att våga dela med sig av sitt liv....det finns någon i den andra ändan som då känner att man inte är ensam....
Jag förstår att det är mycket runt din familj..läkarbesök os v...
I min livshistoria hittar man ett mycket förtidigt fött barn...med allt som hör till det....en pojke som utreds på Bup om han har adhd...
Livet är fullt med överraskningar...roliga och jobbiga sådana......kan vara kämpigt på vägen ..men också mycket glädje...
kika gärna in till mig...
Kram Anna

Gry sa...

Håller med dig att man inte vill bli för personlig, men ändå är det skönt att kunna skriva om sånt man varit med om eller lever med, fast man behöver ändå inte lämna ut adress och personnummer :-)

Det är helt omöjligt att förstå er situation utan att själv varit där. Alla föräldrars stora skräck är något ni levt med sedan dotterns födsel, och vi andra kan bara ana och få en liten inlick genom det du berättar. Har kompisar med en 6-årig pojke med leukemi, och även om vi följer dom så kan vi aldrig förstå vad de går igenom. Själv har jag precis haft bröstcancer och vet hur det känns när livet bjuder på otrevliga överraskningar. Även om vi skulle vilja vara utan våra erfarenheter, så vet vi lite mera om vad livet egetligen går ut på, eller hur?

Skönt att höra att hjärtfelet upptäcktes så tidigt och att hon mår bra idag! Information är viktigt, och det är ett bra sätt att sprida budskap på- igenom sin blogg. Tack för att du delar med dig!

Kramar Gry

lottens vita och gröna sa...

hej gumman! ibland är det skönt att dela det man bär, jag förstår att er börda varit tung och att det nu är befriande att hon nu har ett välfungerande hjärta. ibland behöver vi runt omkring få upp ögonen och vara tacksamma för att vardagen lunkar på. varm varm kram till dig och din lilla kämpe!//LOTTEN

Sussie sa...

Vilken hemsk upplevelse att gå igenom, jag förstår att du blir extra berörd av att se dessa inslag på tv. Fantastiskt att du gör den fina gesten tycker jag och översätter tanke i handling. Så skönt att hon mår bra nu. Hjärteängeln är otroligt vacker. Ha en fin onsdagkväll, kramar.

Stina sa...

Så glad man blir av att höra att det gått så bra.:-)

Fint gör du också.Kramis

Ann-Catrin sa...

Så fint skrivet...ja det är så viktigt att vi tänker på "hjärtebarnen".. såg de har en fin brosch man kan köpa för att stödja!
Din fina ängel är jag alldeles hänförd av... så sanslöst söt.
vad skänt din dotter fick den hjälp hon behövde!!'
kramar A-C

Anonym sa...

Vilket fint inslag du bjuder på idag!
Ja visst det är lite overkligt och man förstår ej riktigt när man ej har varit med om sådant själv. Men det är en oherhörd fin gest du gör med denna fina ängel! Väl värd varendra krona. Du är guld värld!
Må så gott!
Och ta vara på varje dag och njut av dagen som den kommer.

Vanilladreams and humblebees sa...

Vilken rörande historia... Vi ska verkligen vara lyckliga för varje dag vi får med våra nära och kära.. varje minut vi får dela tillsammans med våra barn. Livet är allt annat än själklart!

Kramar till dig och hjärtegrynet!
Ängeln är ljuvlig!

--<-@
Jenny

Synnøve. sa...

snälla låt mig få köpa en Ängel....
Hur löser vi det?
Skönt att höra att dottern mår bra idag ialla fall, fast jag förstår om oron finns där.
Många hjärtekramar från nabolandet.
Synne :)

Unknown sa...

Å,vännen..din historia om ditt lilla barn är så hjärtknipande,så jag fick tårar i ögonen när jag läste detta..sådan tur att ditt barn blev frisk och att operationen lyckades.Tänk att som liten behöva gå igenom något sådant tråkigt.=(
Jättesöt hjärteängel du gjort,verkligen fin..och så fint att syftet och pengarna går till någonting bra!!!Ha en fin och bra dag!

Varm Kram Maria

Trollmor sa...

Blir alldeles rörd av din berättelse.
Så skönt att det gick bra.
Din ängel jättefin och din tanke bakom likaså. Bra initiativ!
Sänder en varm kram till dig och din lilla tös