lördag, december 22, 2007

Ischoklad och lite annat...


Jag är egentligen inte så förtjust i ischoklad, så jag brukar aldrig göra någon. Istället brukar vi köpa en burk för maken tycker det är ganska gott, och släkten vill gärna ha en ischoklad på julafton. Men i år gjorde jag mina egna, för de här är ju så söta och fina, att jag inte kunde motstå dem! De var enkla att göra och är jättefina att se på, så jag är minsann jättenöjd! Dessutom tycker jag att de är godare än vanlig ischoklad, även om de är söta i smaken och jag nog inte kommer att proppa i mig någon större mängd...

Sugen?

Ischoklad på Annas vis, ca 65 st:
250g vit choklad
125 g kokosfett

1. Bryt chokladen i bitar och lägg den och kokosfettet i en skål. Låt smälta över vattenbad,
2. Fyll ischokladformarna med smet. Ställ kallt så att smeten nästan kallnar. Dekorera med silverkulor. (Eller om barnen krigar, som hos mig, så att ni inte hinner med: Offra en ischoklad, värm i micron, droppa med hjälp av tesked en droppe på var ischoklad och lägg silverkulor på droppen. Funkar det med :)! ) Förvara ischokladen i burk i kylskåp.
(Recept ur "Allers julmagasin")




I köket har ett nytt litet bord kommit på plats!
Vi har haft en gammal Singersymaskin som vi i alla år sagt att vi ska göra något med. När vi flyttade gav vi så bort maskinen och behöll underredet, och nu äntligen har det fått en skiva på sig! Skivan blev lite tunn, så så småningom ska den bytas ut mot en tjockare, men den duger sålänge. Över bordet satte vi upp en liten hylla, så nu har jag äntligen lite mer avställningsytor. Tyvärr ser ju det mesta rätt så rörigt ut mot vår plåttriga tapet, men det får gå ändå. Glasburkar är ju i alla fall neutralt och vackert...



Godisskål ärvd från min morfar:



Gamla konservburkar med Polly och små pepparkakor i:



I lekummet står barnens lilla gran. Det är svårt att få bra kort på den, då den inte har någon belysning... Men den är väldans söt...



Jag hoppas hinna in på bloggen imorgon med, men om jag inte gör det vill jag bara önska er alla en riktigt GOD JUL!


Ha en skön kväll!






4 kommentarer:

Ljuva ro sa...

Vilken mysig blogg jag hamnade hos! Så juligt o fint ni har det! GOD JUL!

Lily of the valley sa...

Så goda dina "ischoklad" ser ut, fint med silverkulor som dekoration.
Jag tycker att ditt symaskinsbord och hyllan ovanför, passar jättebra ihop med tapeten. Jag ska själv fösöka hitta ett symaskinsbord, tycker de är så vackra.
Önskar dig en God Jul
kram Lily

Anonym sa...

Så fint det blev med symaskinsbordet.Jag lovar att sitta med mina fötter högt.Jag kan nämligen nästan inte gå nu på ena foten ikväll.Det gör tom ont när jag rör på tårna.
Ha en riktgt god jul.
Kram ewa

Ann-Catrin sa...

Oh vad fantastiskt hoda de ser ut...ischoklad hör julen till.
Fina bider du bjuder på jag blir så sugen!
Kul att knäcken blev bra..visst blir de perfekta..och så lätt sen.
kram o god jul A-C