måndag, december 10, 2007

Två bakrecept...

vill jag bjuda er på idag.
Först ut är ett gott vardagsbröd, snabbt och lätt att göra:

Pain Riche 8 st
(el. 32 småfranska)

8 dl fingervarmt vatten
8 msk olja
2 tsk salt
2 pkt jäst
16-20 dl mjöl

Häll fingervarmt vatten, matolja och salt i en stor bunke. Smula i jästen.
Häll i mjölet i degspadet. Arbeta degen med träsked och fyll på med mjöl tills degen släpper bunken. Låt gärna degen jäsa under duk i 15 min, men den kan också bakas ut direkt.
Knåda smidig, dela i 32 eller 8 bitar och rulla bollar alt längder. Låt jäsa på plåtar, under bakduk, i 30 min.
Grädda mitt i ugnen i 25oC i ca 5-13 minuter.
Lägg på galler och låt svalna under duk.

Jag brukar ta ca 10 dl vetemjöl och sen fylla på med ett grövre mjöl, tex grovt rågmjöl.

***************************************************

Detta saffransbröd är underbart gott, saftigt och enkelt att göra! Jag bakar det till första advent, det är lite lagom ansträngande att starta upp årets julbakande med :)


Saffransbröd i långpanna

150 g smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst
1 dl socker
1 ägg
½ tsk salt
11 dl vetemjöl
2 påsar saffran

Gör som vanlig bulldeg, men mkt lösare i konsistensen. Jäs under bakduk i 30 min.
Häll över i långpanna.

Blanda:

150 g smör
3 tsk vaniljsocker
3 dl florsocker
200 g Philadelphiaost

Skeda in smörkrämen i degen. Jäs 30 min. Pensla med ägg och strö ev över pärlsocker.
In i ugnen i 225C i ca 15 min.


Njut av kvällen!

8 kommentarer:

Unknown sa...

Åh,så goda paine richen ser ut,så fina!saffransbullan ser väldigt saftig och god ut,mums,får nog prova att baka det,tack så mycket för fina recept..och bilderna är så fina!Ha en fin kväll!

Kram,Maria

Stina sa...

Men åh, vad gott! Nu kommer jag och hälsar på.:-)

Anonym sa...

Vilka mumsiga recept.Saffransbrödet ska jag verkligen pröva.Även brödet ska jag baka.Min målsättning efter jul -nyår är att en gång i veckan baka eget matbröd det gjorde jag alltid förr när barnen var små.Det är så mycke godare än köpt bröd.
Ha en skön kväll
kram ewa

Taggtråd & Gamla spetsar! sa...

Hmmm....Nu blev jag ju JÄTTE sugen på nybakat!! Kan nästan känna doften av det! Ser verkligen gott ut!
Vilken go katt ni fått hem!!
Hoppas att han kommer att trivas hos er.
Kram Helen

faster atta sa...

Det både se och låter gott!

kram

Maria sa...

Älskar saffran, så det skall jag genast prova!Har du provat saffrans skropor, annars har jag receptet på min blpgg.

Aurix sa...

Låter charmigt, får testas här i hemmet!

Bakrecept sa...

Mmm... verkar inte som ett dumt recept det! Får jag pröva på här i hemmet.

Fin blogg