måndag, december 03, 2007

Vardagsrummet i adventstid

Ja, jag vet... jag visade er mitt vardagsrum alldeles nyss. Men nu gör jag det igen, ändå. Nu har gardinerna kommit upp, plus lite julpynt, så det känns faktiskt som om ganska mycket hänt och att det kan vara värt att ta en ny titt.


Barnen har äntligen fått små fotöljer att sitta i när det tittas på film eller Bolibompa. I sina egna fotöljer får de sitta och smaska på lördagsgodis eller fika, för det får man nämligen inte göra i soffan :)

Och såhär ser alltså vår blommiga soffa ut. Visst är den mönstrad, men den stör inte eftersom rummet är så stort och soffan är det enda som har färg. Över soffan har jag tänkt att hänga en fönsterspegel. Min man är lite skeptisk, men jag tror nog att det kan bli fint. Ska bara måla spegelramen först...


I fönstret bredvid soffan finns några riktiga dyrgripar, i alla fall är de det för mig; tre små glasänglar och en glasfågel. Från början var det fyra änglar och två fåglar, men genom åren har de miskat i antal. Alla är de gamla, och dessa vackra små saker ÄR jul för mig. Under alla mina barndoms jular hängde de i granen och änglarna hängde alltid närmast toppen. För några år sedan fick jag änglarna av min mamma, och under mitt besök förra veckan letade vi fram fåglarna (jag har ett par till av annan modell).
Men med två små barn i huset vågar jag inte hänga mina dyrgripar i granen, de får pryda fönstret istället. Bakom änglarna,som står på ett silverfat, har jag ställt en låg röd ljuskopp i glas, så att mina änglar glittrar och glänser i ljusskenet om kvällarna.





Det här vackra julgranshjärtat hittade jag i en liten butik i förra veckan. Det sitter nu på ett stort blockljus som står på ett silverfat med mossa.


Tänk att man kan sätta ihop något så vackert med så små medel! Det är fantastiskt att ha skogen bakom huset, jag har sprungit ut flera gånger under helgen och plockat med mig mossa in. Maken tycker jag är lite knäpp, men det får vi väl stå ut med... båda två... :)


Med önskan om en god måndag!







2 kommentarer:

Anonym sa...

Jodå , jag myste länge igår kväll.Så mysigt du har det.Visst är det kul att plocka fram sina favoritsaker.Ska snart sätta upp min favoritkyrka.De är en kyrka exakt kopia av den kyrka jag döptes och konfirmerades i.
Ha en skön kväll.
kram ewa

Maria sa...

Mysigt, gillar de fina adventsstjärnorna i fönstret.