tisdag, december 04, 2007

Vardagsrummet i adventstider del 2


Såhär ser alltså andra delen av vardagsrummet ut... Där hittar vi myshörna, hörnskåp,vitrinskåp och bokhyllor. Jag behöver fler och större bokhyllor egentligen, men än får det vara som det är. Jag tycker att det känns så luftigt och skönt med låga bokhyllor, och dessutom så står de med ryggen åt soffan till, så alla färgglada bokryggar rör inte till den lugna känslan i rummet.


På mitt hörnskåp hänger den här söta ängeln. Jag tycker hon är så söt, och så har hon samma hårfärg som min dotter också, så hon var ju bara tvungen att få följa med hem... :)

Dessa små tomtar står i hörnskåpet. Jag gjorde dem för några år sedan, och de hör liksom julen till.


Och här kan jag presentera något av det viktigaste av mitt julpynt; mina gammeltomtar!
De här två har alltid funnits, och av tradition har de alltid kommit fram den 23:e december och ska egentligen sitta under julgranen. Men som vuxen julpyntar jag redan till första advent, och med tomtarnas stigande ålder har de fått komma upp från golvet. Tomtefar läcker dessutom sågspån, så han sitter sedan några år tillbaks i en plastpåse :). Hans fru (jo, jag vet... frugan har skägg, så hon är säkert en nisse egentligen...) och han sitter nu på hedersplats i hörnskåpet.



De andra gamla glasfåglarna jag skrev om igår har fått ta plats i en grön växt uppepå en av bokhyllorna. De har lite skarpa färger, så de får sitta i ett hörn... Men de måste ju vara framme nu när jag fått hem dem! Fåglarna kommer från min morfar från början, och har många år på nacken.


Och så en liten skymt av min lilla krona som står i ett fönster...


Trevlig kväll!







3 kommentarer:

Sussie sa...

Jättefint, jag tycker att den blommiga soffan passar perfekt i rummet, dina grisar är bara för söta. Ha en fin kväll

Lena sa...

Hej hej kikade in Mycket fina bilder du lagt in.De är något speciellt med tomtar som man haft länge.Ha en trevlig dag!

Unknown sa...

Så mysigt och fint vardagsrum ni har,verkligen..ljust och luftigt!
Åh,en sådan ängel har jag också,fick den av en god vän,,visst är den fin!=)Söta tomtar du gjort,och gammeltomtarna ät jättefina!

Kram*